Ankeborg

Full Version: Dags att starta Ankebay!?
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
https://www.flashback.org/t2496234
http://www.flashback.se/artikel/3889/open-bay-the-pirate-bay-oppnas-for-alla
http://torrentfreak.com/open-bay-now-everyone-can-run-pirate-bay-copy-141219/

Jag kommer ha fiber 30/30 (tror åtminstone den är symmetrisk, ska kolla upp det snart) från och med första mars, och då ska jag nog fixa ihop en server. Där skulle Ankebay passa fint! Fast frågan är om jag då riskerar att min internetleverantör klipper av mig totalt (fast jag liksom TPB inte delar några filer själv utan bara länkar)? Det vill jag inte riskera för det vore riktigt tråkigt.

I övrigt kan den här tråden användas för att bolla idéer om eventuella förbättringar man kan göra på Ankebay mot gamla TPB.
Du kan ju köra en Ankebay som är strikt invite-only. De människor som du träffat IRL går i god för nästa person osv.
(2014-12-22, 13:33)pappapjotor Wrote: [ -> ]Du kan ju köra en Ankebay som är strikt invite-only. De människor som du träffat IRL går i god för nästa person osv.

Ja, men då försvinner nästan hela poängen. Big Grin Dvs att många användare ger större utbud vilket ger fler användare vilket ger större utbud osv.
(2014-12-21, 13:30)niklaswik Wrote: [ -> ]Ankebay

[Image: Z1OSPYb.gif]
(2014-12-22, 14:24)niklaswik Wrote: [ -> ]Ja, men då försvinner nästan hela poängen. Big Grin Dvs att många användare ger större utbud vilket ger fler användare vilket ger större utbud osv.

Jo självklart blir det så. Men även dom det är invite så kommer det efterhand content iom att vänner bjuder in vänner. Vi får väl tänka ut nåt smart som kringgår dagens lagstiftning =)
(2014-12-21, 13:30)niklaswik Wrote: [ -> ]https://www.flashback.org/t2496234
http://www.flashback.se/artikel/3889/open-bay-the-pirate-bay-oppnas-for-alla
http://torrentfreak.com/open-bay-now-everyone-can-run-pirate-bay-copy-141219/

Jag kommer ha fiber 30/30 (tror åtminstone den är symmetrisk, ska kolla upp det snart) från och med första mars, och då ska jag nog fixa ihop en server. Där skulle Ankebay passa fint! Fast frågan är om jag då riskerar att min internetleverantör klipper av mig totalt (fast jag liksom TPB inte delar några filer själv utan bara länkar)? Det vill jag inte riskera för det vore riktigt tråkigt.

I övrigt kan den här tråden användas för att bolla idéer om eventuella förbättringar man kan göra på Ankebay mot gamla TPB.

Några möjligheter jag ser som skulle tillåta dig att köra en ankebay hemma är att köra den över någon form av darknet. Men, det resulterar i betydligt sämre prestanda vilket är priset du betalar för en viss anonymitet. 

En annan variant är att köra sätta upp en VPN-tunnel mellan din hemmaburk och en extern, och använada den externa som gateway. Det flyttar iofs bara på problemet, men all trafik sett ur din ISPConfused synvinkel är i.a.f. krypterad. 

Invite only är det enklaste alternativet, men som du säger, det bregränsar nyttan med tjänsten. Egentligen skulle man med invite only lika gärna kunna köra en sftp server hemma, och på så sätt blir det väldigt enkelt. 

När det gäller funktionaliteten, skulle jag gärna se att databasen och/eller siten speglades till andra siter. Nackdelen är att det ger ett spår att följa till andra, men fördelen är att om site 1 går ner, så vet man att allt material är speglat på minst ett annat ställe. 

Sist men inte minst, kanske man skulle kunna köra en ankebay på någon form av gnunet, men det är inget jag undersökt närmare ännu så det kanske inte går i praktiken. 

Det var några tankar från min sida. God Jul! 

MVH 
Expedius 
Förlåt... en sak slog mig. Med en ankebay kan man naturligtvis komma åt själva torrent/magnet filen över darknet, och sen hantera överföring på vanligt sätt. Då behöver man inte lida så farligt av att det går långsammare att komma åt sidan. 

Sen kan man naturligtvis åka dit på att ladda ner filer via en torrent, men det verkar bara vara ett fåtal fall som dykt upp i media där en privatperson straffats för detta, så för egen del är det inget jag oroar mig för så enormt mycket. 

Din ISP ser då med avseende på ankebay enbart krypterad traffik och överföringar sker sen på vanligt vis över normal ip. 

Rätta mig gärna om jag har fel, och skulle ovanstående vara tillräckligt säkert för att du skulle våga dig på en ankebay hemma? 

MVH 
Expedius 
(2014-12-24, 21:33)expedius Wrote: [ -> ]Förlåt... en sak slog mig. Med en ankebay kan man naturligtvis komma åt själva torrent/magnet filen över darknet, och sen hantera överföring på vanligt sätt. Då behöver man inte lida så farligt av att det går långsammare att komma åt sidan. 

Sen kan man naturligtvis åka dit på att ladda ner filer via en torrent, men det verkar bara vara ett fåtal fall som dykt upp i media där en privatperson straffats för detta, så för egen del är det inget jag oroar mig för så enormt mycket. 

Din ISP ser då med avseende på ankebay enbart krypterad traffik och överföringar sker sen på vanligt vis över normal ip. 

Rätta mig gärna om jag har fel, och skulle ovanstående vara tillräckligt säkert för att du skulle våga dig på en ankebay hemma? 

MVH 
Expedius 

Ingen dum idé, men jag är rädd att darknet har samma effekt som invites på antalet inblandade Wink
(2014-12-25, 11:52)niklaswik Wrote: [ -> ]Ingen dum idé, men jag är rädd att darknet har samma effekt som invites på antalet inblandade Wink

Hmm, tror du det? Ja, det kanske är för krångligt att sätta upp Tor hemma? Men då är enda möjligheten jag ser en VPN + extern gateway. Den externa leverantören (amazon, google, glesys etc.) ser då web-trafik in, din ISP ser en krypterad tunnel, och besökarna kan komma åt torrents. 

Frågan är hur policyn ser ut för studsburkar hos de olika molnleverantörerna? Du hostar i det fallet bara en proxy som i sin tur routar till din egen hostade ankebay. Har svårt att se att det skulle vara något problem, då du alltid kan låta proxyn bara öppen och hävda att du gör det i yttrandefrihetens tjänst. 

Eventuellt kanke du har en sambo eller vän som kan stå för namn på kontot, så att det finns ytterligare ett lager med separation. 

Apropå Tor... finns det ingen web2tor gateway? Det måste väl vara en smal sak att sätta upp? 

Skulle gärna se att en ankebay expanderades till att omfatta anonym kommunikation också, men det är ett tekniskt krävande problem om man har högt ställda krav på vad man menar med anonym, och om man samtidigt vill göra det hela någorlunda lättanvänt. 

Vad tror du om det? 

MVH 
Expedius 
Ni får göra som ni vill. Personligen tycker jag inte att det går ihop med anarkokapitalism. Stöld. Ni vet vad ni gör. Jag hoppas innerligt att ni är beredda att ta konsekvenserna.
(2014-12-28, 03:03)Packmeister Wrote: [ -> ]Ni får göra som ni vill. Personligen tycker jag inte att det går ihop med anarkokapitalism. Stöld. Ni vet vad ni gör. Jag hoppas innerligt att ni är beredda att ta konsekvenserna.

Jag gillar tankeställaren. Har inget problem med att ladda ner ljud, bild och texter men jag har full förståelse för ditt argument. Vilka förmildrande omständigheter kan man skylla på? 

* Ett statligt sponsrat licens-, patent- och rättighetsmaskineri som vida övergår allt som är rimligt. 
* Att så liten del av intäkterna går direkt till artisten/författaren/skaparen. 
* Att risken är låg. 
* Att den uppfattade skadan anses vara låg i jämförelse med stöld av fysiskt gods. 
* Sist men inte minst... skulle jag behöva betala för den film jag laddade ner skulle jag inte se på film. Genom att jag laddar ner får filmbolagen ett argument för att produktplacering i deras filmer når ut till en bred publik och det motiverar dom att ta saftigt betalt. 

Men i sak har du helt rätt. 

Vad tycker ni andra? Finns det något sätt att ladda ner upphovsrättsskyddat material och samtidigt vara en strikt anarkokapitalist? 

MVH 
Expedius 
Jag själv velar i frågan, men det är ju väldigt många libertarianer som är emot IP. Argumentet är att egendom (ensamrätt till ett föremål) är ett sätt att fördela knappa resurser. Information är ingen knapp resurs. Ingenting man kan ha ensamrätt på.
(2015-01-01, 15:00)GiantSpaceAtlas Wrote: [ -> ]
(2014-12-29, 05:54)Såsse Wrote: [ -> ]Jag själv velar i frågan, men det är ju väldigt många libertarianer som är emot IP. Argumentet är att egendom (ensamrätt till ett föremål) är ett sätt att fördela knappa resurser. Information är ingen knapp resurs. Ingenting man kan ha ensamrätt på.

Jo då, man kan ha ensamrätt, men enda sättet att ha det är att inte släppa produkten.

Eller släppa produkten på ett sådant sätt, och till ett sådant pris, att de eventuella olagliga distributionskanaler som finns ter sig oattraktiva. Skulle jag kunna köpa film för nedladdning för 1 kr, men tipp topp kvalitet, direkt vid premiären, utan drm, skulle jag inte ladda ner filmer. 1 kr är en försvinnande liten summa. Sen är det en fråga för marknaden och bolagens vinst om priset bör ligga på 1 kr, 10 kr eller 50 kr per film.

Om man tittar på böcker köper jag redan böcker i spannet 50 - 250 kronor. Skulle jag betala lika mycket för en e-bok? Aldrig i livet! Däremot råkar jag gilla gamla klassiker, så gutenberg har gett mig många timmars underhållning.

Musik då? Jag är inget stort musikfan, så grooshark duger gott och väl i kombination med lite kompletterande nedladdning. Musik kan jag dock klara mig utan, då det räcker med vad som finns i form av streaming och radio.

MVH
Expedius
Angående ankebay... det fanns en site som hette onion.to som verkar ha varit en web2tor gateway. En ankebay på tor, hostad hemma, där användarna kan komma åt siten via ovan nämnda gateway borde vara ett hyggligt (inte 100%) säkert sätt. 

Att sätta upp en sådan gateway själv, borde man kunna ordna med några enkla handgrepp.

Sist men inte minst, kan man alltid sätta en Tor Browser Bundle i händerna på nybörjare (https://www.torproject.org/download/download-easy.html).

Kommentarer? Questions? Concerns?

MVH
Expedius
(2015-01-04, 02:50)expedius Wrote: [ -> ]Angående ankebay... det fanns en site som hette onion.to som verkar ha varit en web2tor gateway. En ankebay på tor, hostad hemma, där användarna kan komma åt siten via ovan nämnda gateway borde vara ett hyggligt (inte 100%) säkert sätt. 

Att sätta upp en sådan gateway själv, borde man kunna ordna med några enkla handgrepp.

Sist men inte minst, kan man alltid sätta en Tor Browser Bundle i händerna på nybörjare (https://www.torproject.org/download/download-easy.html).

Kommentarer? Questions? Concerns?

MVH
Expedius

Justja, glömde svara på det, läste det på mobilen nämligen och orkar inte skriva på den.. Tongue

Det finns nåt som heter tor2web.com som jag tror funkar precis som onion.to. Du behöver inte ens sätta upp nån sån gateway utan det är ju enklast att bara använda de som redan finns. Smile Skulle vara om man vill ha full koll själv på att det inte sitter några mellanhänder från antipiratbyrån eller liknande och gnuggar händerna över all trafik som går raka vägen genom deras gateway. Big Grin
(2015-01-04, 12:36)niklaswik Wrote: [ -> ]Justja, glömde svara på det, läste det på mobilen nämligen och orkar inte skriva på den.. Tongue

Det finns nåt som heter tor2web.com som jag tror funkar precis som onion.to. Du behöver inte ens sätta upp nån sån gateway utan det är ju enklast att bara använda de som redan finns. Smile Skulle vara om man vill ha full koll själv på att det inte sitter några mellanhänder från antipiratbyrån eller liknande och gnuggar händerna över all trafik som går raka vägen genom deras gateway. Big Grin

Det är noterat! Angående extra funktioner, så vore det inte dumt om man satte upp någon form av replikering mellan ankebay och andra siter, så att de automatiskt uppdateras/skyddas ifall något skulle hända.

Tittade lite på oldpiratebay och någon har önskat sig funktionen spegling, men den var inte så väldefinierad. Ska bli spännande att följa OpenBay-projektet under året.

MVH
Expedius