Ankeborg
Hitta varandra: Malmö - Printable Version

+- Ankeborg (https://www.ankeb.org)
+-- Forum: On topic (https://www.ankeb.org/forum-10.html)
+--- Forum: Meetups/Träffar (https://www.ankeb.org/forum-19.html)
+--- Thread: Hitta varandra: Malmö (/thread-141.html)

Hitta varandra: Malmö - Hugin - 2014-08-10

Det är viktigt att vi likasinnade kan hitta varandra i vårt avlånga land, så vi kan träffas, prata och/ eller göra business med varandra. Finns du i Malmö eller övriga Skåne så gör dig gärna till känna i denna tråd. Är vi tillräckligt många vid ett tillfälle kanske det blir aktuellt med en meetup även här i syd. Hade varit skoj att träffa lite "riktigt folk".

Själv finns jag i betongdjungeln i Malmö.

RE: Hitta varandra: Malmö - Ankika - 2014-08-10

Jag är en som bor i Skåne och pluggar i Malmö! Smile

RE: Hitta varandra: Malmö - kryptoanarki - 2014-08-19

Även jag är förnärvarande boende i Malmö. Ses gärna!

RE: Hitta varandra: Malmö - Hugin - 2014-08-26

Nu är vi tre ankor i Malmö. Tycker definitivt att vi borde ses en dag och prata rent informellt över en öl eller så. Känner ni för det? Förslag på tid/plats?

Och är du en lurker, dvs du finns Malmö/ Skåne men inte skrivit i denna tråd - vänta inte längre Smile

RE: Hitta varandra: Malmö - AndersL - 2014-08-27

Hör hemma i Helsingborg (det är därför jag valde den lokale libertarianen Sturzenbecker som avatar Big Grin ) och är intresserad om det går att hitta nån tid och plats som passar.

RE: Hitta varandra: Malmö - Ankika - 2014-08-30

Kan vi lägga till varandra på skype allihopa och höras mer där?

PMa

RE: Hitta varandra: Malmö - kryptoanarki - 2014-08-31

Föredrar xmpp/jabber men hörs gärna.

RE: Hitta varandra: Malmö - AndersL - 2014-08-31

Vill inte verka som jag för 30 år sedan fastnat i röven på en elefant, men jag har aldrig blivit färdig att skaffa Skype och vet inte ens vad jabber/xmpp är för något Sad

RE: Hitta varandra: Malmö - Hugin - 2014-09-01

Ja, Jabber är bättre. Vi bör räkna med att vi har "publik".
Anders, kolla upp dessa och ladda ner så ska det lösa sig.

Här kommer en kort guide. Om det behövs så ska jag göra tillägg i den. Säg till när ni fått det att funka, ni som använder det för första gången.
Källa: http://blog.kejsarmakten.se/all/personal/2013/09/01/chatta-krypterat.html

Hur gör man för att chatta krypterat?

För att kryptera vanlig IM chatt (jabber/xmpp/msn/yahoo/facebook/GoogleHangout) kan man utnyttja något som heter OTR, Off-The-Record. OTR är ett kryptoprotokoll som man kan använda via flera olika chattapplikationer. Som exempel kan man ladda ner en applikation som heter Adium om man använder Mac.

Ladda ner Adium
När man laddat ner Adium kan man sedan välja att logga in på ett konto som du redan har, t.ex facebook, men jag förespråkar att du skapar dig ett nytt konto på en tjänst som inte avläses av amerikanska myndigheter (som bygger sociogram även om du krypterar dina meddelanden) samt företagens anställda.

Skapa ett nytt konto
För att skapa ett nytt konto så tryck Lägg till nytt konto välj XMPP. Välj ett användarnamn och lägg till @jabber.ipredator.se efter, eller @jabber.ccc.de om du hellre vill ha en tysk tjänst. Så ett användarnamn kan vara användare@jabber.ccc.de.

Lägg till dina vänner
De du chattar med behöver också använda ett program som Adium, som stödjer OTR. Det finns massor av olika klienter att väja bland. Jitsi och Pidgin är några av mina favoriter. Här är en lång lista på klienter som stödjer OTR till allt från iPhone och Android till Windows.
När du chattar är det viktigt att du trycker i att du vill starta ett krypterat samtal.

Lär dig mer
Nu har du lyckats chatta krypterat med dina vänner! Det finns fortfarande mer saker som kan vara bra att kunna. T.ex. kan det vara bra att verifiera att det inte sitter någon på en server någonstans mitt mellan dig och den du pratar med, och avkrypterar meddelandet och läser det och sedan krypterar det igen och skickar vidare. Detta kan man undvika med hjälp av ‘fingeravtryck’.

Varför kan jag inte bara använda en färdig tjänst som har inbyggd kryptering, som Skype?
De flesta tjänster har bakdörrar öppna som gör det möjligt för myndigheter och anställda på företagen att läsa dina textmeddelanden. Det stämmer t.ex. för Skype. I USA arbetar myndigheterna med att tvinga alla företag som agerar i USA att installera bakdörrar, detta gör att det ligger i ditt intresse att kryptera din kommunikation redan i klienten som du använder för chatt, och gärna att denna inte levereras av samma organisation som levererar dina meddelanden.

RE: Hitta varandra: Malmö - kryptoanarki - 2014-09-01

Bra initiativ Hugin.

Vill någon av Er testa har jag mina kontouppgifter på min profil här på forumet.

RE: Hitta varandra: Malmö - niklaswik - 2014-09-02

(2014-09-01, 13:55)Hugin Wrote:  Här kommer en kort guide. Om det behövs sÃ¥ ska jag göra tillägg i den. Säg till när ni fÃ¥tt det att funka, ni som använder det för första gÃ¥ngen.
Källa: http://blog.kejsarmakten.se/all/personal/2013/09/01/chatta-krypterat.html

Bra guide, jag kopierade hela skiten och la in i tråden "Bästa sättet att chatta krypterat på!?"

RE: Hitta varandra: Malmö - Ankika - 2014-09-19

Jag ska försöka sätta upp det på min dator nu i helgen. Smile

RE: Hitta varandra: Malmö - Sims - 2015-02-03

Jag bor också i närheten av Malmö, men kan inte direkt påstå att jag använt forumet :p.

RE: Hitta varandra: Malmö - kryptoanarki - 2015-02-03

Ses över öl efter jobb någon dag nästa vecka i Malmö? 

RE: Hitta varandra: Malmö - niklaswik - 2015-02-04

(2015-02-03, 19:00)Sims Wrote:  Jag bor ocksÃ¥ i närheten av Malmö, men kan inte direkt pÃ¥stÃ¥ att jag använt forumet :p.

Hög tid att börja Smile

RE: Hitta varandra: Malmö - panamadonne - 2015-03-05

...bättre sent än aldrig.
Bor också i Malmötrakten och träffas gärna.