Thread Rating:
  • 4 Vote(s) - 4 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stefan Molyneux/Freedomain radio
Author Message
bobofeng2014 Offline
Vänsterlibertarian
**

Likes Given: 25
Utbrutet från annan tråd! Här snackar vi om Molyneux och hans podcast-imperium. /mod

(2014-08-14, 12:36)Agaton StÃ¥lnacke Wrote:  
(2014-08-12, 20:59)bobofeng2014 Wrote:  Roligt att Molyneux puffade dig över kanten förresten. Avskyr honom innerligt men jag fÃ¥r ge honom att han verkar otroligt duktig pÃ¥ att fÃ¥ folk att ta det sista lilla steget över till anarkism. Cool

Varför?

Kanske lite ot men moderatorerna får väl piska mig. Cool

Tycker att han verkar rejält otrevlig, osympatisk, obstinat, tillgjord och självcentrerad/självupptagen. Räds inte för att använda härskartekniker, att avbryta folk mitt i meningar och verkar överhuvudtaget nästan helt oförmögen att ta till sig/förstå motargument och nyttjar andra tveksamma retoriska grepp. För att inte tala om hans eviga "psykologiserande" där varenda problem givetvis bottnar i en på något sätt dålig barndom. Stör mig också otroligt mycket på hans moraliserande tolkningar över händelser och personer som han verkar tycka på något vis ska spegla nån slags objektiv sanning.
Som filosof verkar hans tankegångar och slutsatser vara milt uttryckt "sketchy" (UPB), men jag har nog egentligen kanske inte läst tillräckligt många poäng filosofi för att kunna avfärda det helt, men primärt tror jag han överskattar sitt intellekt något oerhört, och således ramlat i den klassiska gamla fällan.

Men rent ut sagt tycker jag mest att han är obehaglig och dryg. Ingen person jag skulle vilja umgås med direkt.

Men som sagt så tycker jag han verkar duktig på att tillverka anarkister och jag gillar verkligen "pistolen i rummet"-grejen men är verkligen inget fan av Molyneux.

Edit: Det finns faktiskt en ancap karaktär jag avskyr mer än Molyneux och det är herr michael w dean. Att höra honom prata och försöka föra ett resonemang får mig att vilja lägga NAP åt sidan.
(This post was last modified: 2014-08-14, 18:13 by niklaswik.)
2014-08-14, 16:14
Find Like Post Reply
[+] 2 users Like bobofeng2014's post
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
Här piskas inget! Däremot kan den gode(?) Molyneux definitivt få ha en tråd om sig. Det finns säkert skiftande tankar om en så karismatisk figur. Det osar love/hate om honom. Plus att allmänna diskussioner om Freedomain Radio kan tas här.

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
(This post was last modified: 2014-08-14, 18:12 by niklaswik.)
2014-08-14, 18:10
Website Find Like Post Reply
niklaswik Offline
Moderator

RE: Stefan Molyneux/Freedomain radio
(2014-08-14, 16:14)bobofeng2014 Wrote:  Tycker att han verkar rejält otrevlig, osympatisk, obstinat, tillgjord och självcentrerad/självupptagen. Räds inte för att använda härskartekniker, att avbryta folk mitt i meningar och verkar överhuvudtaget nästan helt oförmögen att ta till sig/förstÃ¥ motargument och nyttjar andra tveksamma retoriska grepp. För att inte tala om hans eviga "psykologiserande" där varenda problem givetvis bottnar i en pÃ¥ nÃ¥got sätt dÃ¥lig barndom. Stör mig ocksÃ¥ otroligt mycket pÃ¥ hans moraliserande tolkningar över händelser och personer som han verkar tycka pÃ¥ nÃ¥got vis ska spegla nÃ¥n slags objektiv sanning.
Som filosof verkar hans tankegångar och slutsatser vara milt uttryckt "sketchy" (UPB), men jag har nog egentligen kanske inte läst tillräckligt många poäng filosofi för att kunna avfärda det helt, men primärt tror jag han överskattar sitt intellekt något oerhört, och således ramlat i den klassiska gamla fällan.

Men rent ut sagt tycker jag mest att han är obehaglig och dryg. Ingen person jag skulle vilja umgås med direkt.

Men som sagt så tycker jag han verkar duktig på att tillverka anarkister och jag gillar verkligen "pistolen i rummet"-grejen men är verkligen inget fan av Molyneux.

Edit: Det finns faktiskt en ancap karaktär jag avskyr mer än Molyneux och det är herr michael w dean. Att höra honom prata och försöka föra ett resonemang får mig att vilja lägga NAP åt sidan.

Kul att jag inte är helt ensam. Smile Fast jag har inte alls lika stort hat mot honom som du, snarare väldigt lite hat och väldigt mycket icke-hat. Big Grin

Men liksom du stör jag mig på "allt beror på att din mamma skrek åt dig en gång när du var 2 år" och hela den grejen. Det är att förenkla saker och ting alldeles överdrivet mycket. Plus att han, åtminstone ibland, leder folk in på det spåret med en obehaglig målmedvetenhet. Nöjer sig inte förrän det kommer fram en smula obehag från barndomen. "Allt var perfekt" "Säker??" "Okej, jag fick en dålig present när jag fyllde 8" "AHAAA!!" Cool

Haha, har inte riktigt tänkt så mycket på det där med "objektiv sanning" förr, men där har du definitivt en poäng. Smile "True News!" Stefan är först i världen med att ta fram sanningen om både det ena och det andra. Smile

Narcissismen är nog stark i den mannen, och det är förmodligen inte bra för någon att han har såna hängivna följare varav många närmast höjer upp honom till skyarna likt en gud. Däremot tror jag till skillnad från dig att han är riktigt kul att hänga med, humor besitter han helt klart! Mer än kanske alla andra frihetsgalningar. Och historisk kunskap plus många bra resonemang på många områden. Som jag nämnt tidigare gillar jag de första kanske 300 podcastarna bäst. Det var kanske innan storhetsvansinnet slog till ordentligt. Wink

Var hör du Michael W Dean? Jag har bara hört honom ringa in till Free Talk Live några gånger, och sett Guns & Weed, som jag gillade (men inte minns speciellt mycket av).

― Martin Luther King Jr.
2014-08-14, 18:26
[+] 2 users Like niklaswik's post
bobofeng2014 Offline
Vänsterlibertarian
**

(2014-08-14, 18:26)niklaswik Wrote:  
(2014-08-14, 16:14)bobofeng2014 Wrote:  Tycker att han verkar rejält otrevlig, osympatisk, obstinat, tillgjord och självcentrerad/självupptagen. Räds inte för att använda härskartekniker, att avbryta folk mitt i meningar och verkar överhuvudtaget nästan helt oförmögen att ta till sig/förstÃ¥ motargument och nyttjar andra tveksamma retoriska grepp. För att inte tala om hans eviga "psykologiserande" där varenda problem givetvis bottnar i en pÃ¥ nÃ¥got sätt dÃ¥lig barndom. Stör mig ocksÃ¥ otroligt mycket pÃ¥ hans moraliserande tolkningar över händelser och personer som han verkar tycka pÃ¥ nÃ¥got vis ska spegla nÃ¥n slags objektiv sanning.

Kul att jag inte är helt ensam. Smile Fast jag har inte alls lika stort hat mot honom som du, snarare väldigt lite hat och väldigt mycket icke-hat. Big Grin

Men liksom du stör jag mig på "allt beror på att din mamma skrek åt dig en gång när du var 2 år" och hela den grejen. Det är att förenkla saker och ting alldeles överdrivet mycket. Plus att han, åtminstone ibland, leder folk in på det spåret med en obehaglig målmedvetenhet. Nöjer sig inte förrän det kommer fram en smula obehag från barndomen. "Allt var perfekt" "Säker??" "Okej, jag fick en dålig present när jag fyllde 8" "AHAAA!!" Cool

Haha, har inte riktigt tänkt så mycket på det där med "objektiv sanning" förr, men där har du definitivt en poäng. Smile "True News!" Stefan är först i världen med att ta fram sanningen om både det ena och det andra. Smile

Narcissismen är nog stark i den mannen, och det är förmodligen inte bra för någon att han har såna hängivna följare varav många närmast höjer upp honom till skyarna likt en gud. Däremot tror jag till skillnad från dig att han är riktigt kul att hänga med, humor besitter han helt klart! Mer än kanske alla andra frihetsgalningar. Och historisk kunskap plus många bra resonemang på många områden. Som jag nämnt tidigare gillar jag de första kanske 300 podcastarna bäst. Det var kanske innan storhetsvansinnet slog till ordentligt. Wink

Var hör du Michael W Dean? Jag har bara hört honom ringa in till Free Talk Live några gånger, och sett Guns & Weed, som jag gillade (men inte minns speciellt mycket av).

Haha, nu framstår jag ju som en galen dedikerad hater. Får väl poängtera att jag inte spenderar mina dagar med att gå omkring och hata på Molyneux utan att jag helt enkelt inte läser hans texter eller lyssnar/ser på grejer där han medverkar. Bryr mig egentligen inte så mycket som mitt ursprungliga inlägg antyder.

Vi får väl uppsöka honom någon gång och utvärdera hur rolig han verkligen är att hänga med. Smile

Michael W Dean dyker banne mig upp överallt. När jag lyssnade mycket på LRN.fm förr så tyckte jag han dök upp i varenda grej! Hade en period när jag tyckte att MWD var en rätt intressant och rolig karaktär men det har verkligen övergått till "hat".
2014-08-14, 19:37
Find Like Post Reply
LiberTed Offline
Egoist
**

Likes Given: 4
Kan rekommendera Tru Shibes youtubekanal för en massa roliga och/eller läskiga Molyneux klipp.

Följande video är helt klart min favorit:

"The whole breeding arena of the species needs to be cleaned the f*ck up!"
2014-08-14, 20:36
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes LiberTed's post
Sajbear Offline
Antidemokratisk Anarkokapitalist

Likes Given: 470
Critisism
Criticism is the practice of judging the merits and faults of something or someone in an intelligible (or articulate) way.

bobofeng2014
bobofeng2014 Wrote:Tycker att han verkar rejält otrevlig, osympatisk, obstinat, tillgjord och självcentrerad/självupptagen.
Ditt "tyckande" är noterat. Har du några argument?

[Image: sv50206f02.jpg]

bobofeng2014 Wrote:Räds inte för att använda härskartekniker, att avbryta folk mitt i meningar och verkar överhuvudtaget nästan helt oförmögen att ta till sig/förstå motargument och nyttjar andra tveksamma retoriska grepp.
Exempel? Vilka argument kan han inte ta till sig?
Aha du tycker fortfarande....

bobofeng2014 Wrote:För att inte tala om hans eviga "psykologiserande" där varenda problem givetvis bottnar i en på något sätt dålig barndom.
Hur var din barndom?

[Image: b34.jpg]

bobofeng2014 Wrote:Stör mig också otroligt mycket på hans moraliserande tolkningar över händelser och personer som han verkar tycka på något vis ska spegla nån slags objektiv sanning.
Vad betyder den meningen? Var är argumenten?

[Image: umadbro.jpg]

bobofeng2014 Wrote:Som filosof verkar hans tankegångar och slutsatser vara milt uttryckt "sketchy" (UPB), men jag har nog egentligen kanske inte läst tillräckligt många poäng filosofi för att kunna avfärda det helt, men primärt tror jag han överskattar sitt intellekt något oerhört, och således ramlat i den klassiska gamla fällan.
Tycker det inte verkar som du läst något han skrivit heller. Vad är det som är sketchy? Exempel?

En bra början är att läsa UPB boken. Du kan ladda ner den gratis här:
FDR books

Finns till och med i ljudbok om du är lat.

[Image: didnt-read-dont-care.jpg]

bobofeng2014 Wrote:Men rent ut sagt tycker jag mest att han är obehaglig och dryg. Ingen person jag skulle vilja umgås med direkt.

Ditt "tyckande" är noterat.

Ett argument hade dock varit bra om du faktiskt vill diskutera.

Om du tycker så illa om honom så kanske du inte ska lyssna...(oh wait...)

bobofeng2014 Wrote:Får väl poängtera att jag inte spenderar mina dagar med att gå omkring och hata på Molyneux utan att jag helt enkelt inte läser hans texter eller lyssnar/ser på grejer där han medverkar. Bryr mig egentligen inte så mycket som mitt ursprungliga inlägg antyder.
Du lyssnar/läser inte ens det han gör.

Mer Kommentarer överflödiga.

[Image: giphy.gif]

niklaswik
niklaswik Wrote:Men liksom du stör jag mig på "allt beror på att din mamma skrek åt dig en gång när du var 2 år" och hela den grejen.
När säger han det?

Om vi nu pratar om "verbal abuse" vilket det ofta handlar om så är det inte "en" gång utan konstant eller då och då under barndommen.

Om det nu dock skulle vara så att din mamma aldrig hade skrikigt på dig innan du var 2 år så hade det varit väldigt traumatiskt och hade då kunnat lämna psykiska "ärr" på dig.
Men vi vet att det inte var det du menade utan att du hittade på exemplet. Lame.

[Image: idontalwaysfeelings.jpg]

niklaswik Wrote:Det är att förenkla saker och ting alldeles överdrivet mycket.

Argument? Exempel? (eller som Stefan skulle säga: Just a wordsallad, I have no idea what you just said means).

[Image: Here-Have-some-ar9tr6.jpg]

niklaswik Wrote:Plus att han, åtminstone ibland, leder folk in på det spåret med en obehaglig målmedvetenhet. Nöjer sig inte förrän det kommer fram en smula obehag från barndomen. "Allt var perfekt" "Säker??" "Okej, jag fick en dålig present när jag fyllde 8" "AHAAA!!"
Mer "tyckande". Spekulationer utan exempel eller fakta.
Ett exempel hade varit hjälpsamt.

[Image: 6ad29146606325f1438b3e81d987e0d35b122cbc...ffb52d.jpg]

niklaswik Wrote:Narcissismen är nog stark i den mannen, och det är förmodligen inte bra för någon att han har såna hängivna följare varav många närmast höjer upp honom till skyarna likt en gud.

Spekulation och gissningar.

Tror att du behöver läsa lite på wikipedia INNAN du delar ut diagnoser till folk.

[Image: 7389985cb08d79262418429d97d786d2c3e791e9...def12b.jpg]

Vart följer folk honom som en "gud"? Vad är "som en Gud"? Hur definierar man det?

[Image: excited-kid-meme-generator-i-think-i-see...94edd6.jpg]

LiberTed
LiberTed Wrote:Kan rekommendera Tru Shibes youtubekanal för en massa roliga och/eller läskiga Molyneux klipp.

Yes! Där kom den! En klipp show med saker taget ur kontext. För vi vet alla att om man bara länkar lite skön "movie maker magi"™ sÃ¥ behöver man inga argument!

Du kommer från 4chan right? Jag beklagar men du behöver fortfarande ta fram lite argument och inte bara länka till tramsiga hat videos om du vill diskutera.

[Image: funny-valid-argument-shower1.jpg]

Flytta tråden till gnäll forumet.
Sajber.info | Twitter | Programledare för Frihetsfaxen.
(This post was last modified: 2014-08-15, 13:24 by Sajbear.)
2014-08-15, 13:13
niklaswik Offline
Moderator

I love the smell of butt-hurt fanboys in the morning!

― Martin Luther King Jr.
2014-08-15, 13:36
[+] 3 users Like niklaswik's post
Sajbear Offline

(2014-08-15, 13:36)niklaswik Wrote:  I love the smell of butt-hurt fanboys in the morning!

[Image: NO5E65R2PRHVF7WAVBJNK7YHIYXLJEEJ.jpeg]
2014-08-15, 13:39
niklaswik Offline
Moderator

Vill bara påpeka att det här är mer en "tyckartråd" än en "faktatråd", även om fakta förstås är välkommet. Jfr. "tråden om bananglass" (hypotetisk tråd) där man kan säga bu eller bä om banansmak på glass.

Ev. kommentarer om att något är tyckande är därmed inte så värst relevant. Jag tycker iaf att alla tyckande kommentarer har varit rätt tydliga med att de inte presenterar någon objektiv fakta.

För att använda Molyneux-termer, det handlar om "aesthetics". Huruvida man gillar något eller inte. Inte huruvida detta något faktiskt är bra eller dåligt, eller neutralt.

― Martin Luther King Jr.
2014-08-15, 13:45
[+] 2 users Like niklaswik's post
Sajbear Offline

(2014-08-15, 13:45)niklaswik Wrote:  Vill bara pÃ¥peka att det här är mer en "tyckartrÃ¥d" än en "faktatrÃ¥d", även om fakta förstÃ¥s är välkommet. Jfr. "trÃ¥den om bananglass" (hypotetisk trÃ¥d) där man kan säga bu eller bä om banansmak pÃ¥ glass.

Ev. kommentarer om att något är tyckande är därmed inte så värst relevant. Jag tycker iaf att alla tyckande kommentarer har varit rätt tydliga med att de inte presenterar någon objektiv fakta.

För att använda Molyneux-termer, det handlar om "aesthetics". Huruvida man gillar något eller inte. Inte huruvida detta något faktiskt är bra eller dåligt, eller neutralt.
[Image: jiFfM.jpg]
(This post was last modified: 2014-08-15, 14:04 by Sajbear.)
2014-08-15, 13:57
bobofeng2014 Offline
Vänsterlibertarian
**

Alltså gudars.
Agaton Stålnacke frågade varför jag tyckte illa om honom och jag svarade. När tråden bröts ut till ett eget ämne framstod det som att jag försökte argumentera för någonting, vilket ej var fallet.
Jag baserar mitt tyckande på att ha sett några timmar av hans rants, skummat PA och UPB samt läst diverse reviews.

Jag tycker nästan att det är plågsamt att lyssna på honom och jag uppskattar inte hans "stil" därför har jag av naturliga skäl inte heller spenderat den tid jag borde för att kunna kritisera honom på ett seriöst och sakligt sätt, därav var min kritik begränsat till simpelt subjektivt tyckande vilket självfallet inte var menat som någon seriös kritik. Något jag trodde var uppenbart.

Om andra tycker att det är givande att lyssna på honom och tycker att han är en vettig och rimlig person så är det såklart helfestligt för er och jag har verkligen vare sig lust eller intresse att försöka övertyga er om något annat.
2014-08-15, 15:35
Find Like Post Reply
LiberTed Offline
Egoist
**

Likes Given: 4
(2014-08-15, 13:13)Sajbear Wrote:  Critisism
Criticism is the practice of judging the merits and faults of something or someone in an intelligible (or articulate) way.

bobofeng2014
bobofeng2014 Wrote:Tycker att han verkar rejält otrevlig, osympatisk, obstinat, tillgjord och självcentrerad/självupptagen.
Ditt "tyckande" är noterat. Har du några argument?

bobofeng2014 Wrote:Räds inte för att använda härskartekniker, att avbryta folk mitt i meningar och verkar överhuvudtaget nästan helt oförmögen att ta till sig/förstå motargument och nyttjar andra tveksamma retoriska grepp.
Exempel? Vilka argument kan han inte ta till sig?
Aha du tycker fortfarande....

bobofeng2014 Wrote:För att inte tala om hans eviga "psykologiserande" där varenda problem givetvis bottnar i en på något sätt dålig barndom.
Hur var din barndom?

[Image: b34.jpg]

bobofeng2014 Wrote:Stör mig också otroligt mycket på hans moraliserande tolkningar över händelser och personer som han verkar tycka på något vis ska spegla nån slags objektiv sanning.
Vad betyder den meningen? Var är argumenten?

[Image: umadbro.jpg]

bobofeng2014 Wrote:Som filosof verkar hans tankegångar och slutsatser vara milt uttryckt "sketchy" (UPB), men jag har nog egentligen kanske inte läst tillräckligt många poäng filosofi för att kunna avfärda det helt, men primärt tror jag han överskattar sitt intellekt något oerhört, och således ramlat i den klassiska gamla fällan.
Tycker det inte verkar som du läst något han skrivit heller. Vad är det som är sketchy? Exempel?

En bra början är att läsa UPB boken. Du kan ladda ner den gratis här:
FDR books

Finns till och med i ljudbok om du är lat.

[Image: didnt-read-dont-care.jpg]

bobofeng2014 Wrote:Men rent ut sagt tycker jag mest att han är obehaglig och dryg. Ingen person jag skulle vilja umgås med direkt.

Ditt "tyckande" är noterat.

Ett argument hade dock varit bra om du faktiskt vill diskutera.

Om du tycker så illa om honom så kanske du inte ska lyssna...(oh wait...)

bobofeng2014 Wrote:Får väl poängtera att jag inte spenderar mina dagar med att gå omkring och hata på Molyneux utan att jag helt enkelt inte läser hans texter eller lyssnar/ser på grejer där han medverkar. Bryr mig egentligen inte så mycket som mitt ursprungliga inlägg antyder.
Du lyssnar/läser inte ens det han gör.

Mer Kommentarer överflödiga.

niklaswik
niklaswik Wrote:Men liksom du stör jag mig på "allt beror på att din mamma skrek åt dig en gång när du var 2 år" och hela den grejen.
När säger han det?

Om vi nu pratar om "verbal abuse" vilket det ofta handlar om så är det inte "en" gång utan konstant eller då och då under barndommen.

Om det nu dock skulle vara så att din mamma aldrig hade skrikigt på dig innan du var 2 år så hade det varit väldigt traumatiskt och hade då kunnat lämna psykiska "ärr" på dig.
Men vi vet att det inte var det du menade utan att du hittade på exemplet. Lame.

[Image: idontalwaysfeelings.jpg]

niklaswik Wrote:Det är att förenkla saker och ting alldeles överdrivet mycket.

Argument? Exempel? (eller som Stefan skulle säga: Just a wordsallad, I have no idea what you just said means).

[Image: Here-Have-some-ar9tr6.jpg]

niklaswik Wrote:Plus att han, åtminstone ibland, leder folk in på det spåret med en obehaglig målmedvetenhet. Nöjer sig inte förrän det kommer fram en smula obehag från barndomen. "Allt var perfekt" "Säker??" "Okej, jag fick en dålig present när jag fyllde 8" "AHAAA!!"
Mer "tyckande". Spekulationer utan exempel eller fakta.
Ett exempel hade varit hjälpsamt.

[Image: 6ad29146606325f1438b3e81d987e0d35b122cbc...ffb52d.jpg]

niklaswik Wrote:Narcissismen är nog stark i den mannen, och det är förmodligen inte bra för någon att han har såna hängivna följare varav många närmast höjer upp honom till skyarna likt en gud.

Spekulation och gissningar.

Tror att du behöver läsa lite på wikipedia INNAN du delar ut diagnoser till folk.

[Image: 7389985cb08d79262418429d97d786d2c3e791e9...def12b.jpg]

Vart följer folk honom som en "gud"? Vad är "som en Gud"? Hur definierar man det?

[Image: excited-kid-meme-generator-i-think-i-see...94edd6.jpg]

LiberTed
LiberTed Wrote:Kan rekommendera Tru Shibes youtubekanal för en massa roliga och/eller läskiga Molyneux klipp.

Yes! Där kom den! En klipp show med saker taget ur kontext. För vi vet alla att om man bara länkar lite skön "movie maker magi"™ sÃ¥ behöver man inga argument!

Du kommer från 4chan right? Jag beklagar men du behöver fortfarande ta fram lite argument och inte bara länka till tramsiga hat videos om du vill diskutera.

[Image: funny-valid-argument-shower1.jpg]

Flytta tråden till gnäll forumet.

hahaha wtf Big Grin

Det är just på grund av sånt här hejdlöst fanatiskt beteende som Molyneux-anhängare anklagas för att vara kultmedlemmar.

Själv ogillar jag Molyneux för att han är en ressentimentsmänniska, som skyller alla möjliga av världens problem på antingen staten eller familj och vänner.

För att inte tala om hans bedrövliga, reaktiva, slav-moral. Vilken bedömer en koma-patient att vara bland de mest moraliska av varelser.
2014-08-15, 19:22
Find Like Post Reply
[+] 3 users Like LiberTed's post
SÃ¥sse Offline
Marxistisk anarko-etatist

Likes Given: 24
Jag känner ingen anka som gillar Steffe M. Han känns dryg. Några videos har jag klämt, men jag fastnade verkligen inte.
2014-08-17, 18:52
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes SÃ¥sse's post
sattva Offline
Anarkokapitalist
**

Likes Given: 105
Jag gillar Stefan Molyneux skarpt!

Jag tycker han är en fantastisk tillgång för anarkist/volunterist-rörelsen.

Jag har lyssnat på 100-200 av hans podcasts, lyssnat på 3 av hans böcker och sett en hel del av hans youtube videor.

Jag förstår hur man kan tycka att han kan vara lite väl kategorisk ibland och han uttalar sig ofta ganska tvärsäkert om saker som kan tolkas på flera olika sätt och ha olika orsaker. Trots detta har jag oerhört svårt att hitta tillfällen som jag inte håller med om hans argument. De borde naturligtvis finnas och det vore klokt av mig att memorera dem.

Jag har även försökt att sätta mig in ordentligt i den tyngsta kritiken mot honom, särskilt gällande att han skulle vara en dålig filosof och att hans UPB bok är kass, jag har även debatterat detta utförligt mot mycket kloka personer som är av annan åsikt.
http://www.fdrliberated.com/

Jag håller inte alls med om kritiken. Självfallet kan man inte få ett "ought"(bör) from ett "is"(är). Det går inte att ta fram en objektiv moral, det går inte att härldeda moral/etik ur fysik. Trots detta tycker jag att UPB principen håller! Med det menar jag att jag tycker följande princip håller:

"Vilka universiella etiska riktlinjer skulle alla människor föredra att alla andra människor hade som sina etiska riktlinjer"
(This post was last modified: 2014-08-19, 17:26 by sattva.)
2014-08-19, 17:25
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes sattva's post
niklaswik Offline
Moderator

BEGIN IRONY

(2014-08-19, 17:25)sattva Wrote:  Jag gillar Stefan Molyneux skarpt!
Kan du bevisa det?!
(2014-08-19, 17:25)sattva Wrote:  Jag tycker han är en fantastisk tillgÃ¥ng för anarkist/volunterist-rörelsen.
Vad har du för belägg för det!?
(2014-08-19, 17:25)sattva Wrote:  Jag har lyssnat pÃ¥ 100-200 av hans podcasts, lyssnat pÃ¥ 3 av hans böcker och sett en hel del av hans youtube videor.
Återigen bara lösa påståenden...
(2014-08-19, 17:25)sattva Wrote:  Jag förstÃ¥r hur man kan tycka att han kan vara lite väl kategorisk ibland och han uttalar sig ofta ganska tvärsäkert om saker som kan tolkas pÃ¥ flera olika sätt och ha olika orsaker. Trots detta har jag oerhört svÃ¥rt att hitta tillfällen som jag inte hÃ¥ller med om hans argument. De borde naturligtvis finnas och det vore klokt av mig att memorera dem.
Återkom när du har direkta (och rationella och objektiva) exempel!
(2014-08-19, 17:25)sattva Wrote:  Jag har även försökt att sätta mig in ordentligt i den tyngsta kritiken mot honom, särskilt gällande att han skulle vara en dÃ¥lig filosof och att hans UPB bok är kass, jag har även debatterat detta utförligt mot mycket kloka personer som är av annan Ã¥sikt.

Jag håller inte alls med om kritiken. Självfallet kan man inte få ett "ought"(bör) from ett "is"(är). Det går inte att ta fram en objektiv moral, det går inte att härldeda moral/etik ur fysik. Trots detta tycker jag att UPB principen håller! Med det menar jag att jag tycker följande princip håller:

"Vilka universiella etiska riktlinjer skulle alla människor föredra att alla andra människor hade som sina etiska riktlinjer"

END IRONY

Big Grin Wink

FDR liberated verkade vara ganska många kliv upp på knäppgök-stegen själva, iaf senast jag kollade (2009-2010 tror jag, när Stef själv gjorde nåt/några podcastavsnitt om det). Smile

Jag har lyssnat igenom minst ett par hundra avsnitt plus alla ljudböcker som han hade släppt fram till 2011 tror jag (How not to achieve freedom var nog den sista) och var helt på UPB-tåget ett tag. Ingen random hater (som sagt inte hater alls, bara en smula avtänd av hur han presenterar saker och ting) som ser två youtubevideos och sen tar all info från FDRliberated.
Minns inte vad som fick mig att kliva av. Eller av och av, jag är väl fortfarande rätt så "med" på att det finns beteende som är universellt att föredra, om än inte praktiskt i varje ögonblick och varje situation.

― Martin Luther King Jr.
2014-08-19, 20:29
[+] 4 users Like niklaswik's post
AndersL Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 6
Beträffande Michael W. Dean så har väl han det enda libertarianska radiosända talkshowprogrammet vid sidan av Free Talk Live?

Intressant nog diskuterades just Stefan Molyneux häromdagen:

http://www.freedomfeens.com/2014/08/20/fdr-then-and-now-freedom-feens-live-radio-archive/

Ian Freeman från Free Talk Live medverkar också, och förklarar varför han nyligen valde att ta bort Stefan Molyneux program från Lrn.fm
2014-08-24, 13:00
Find Like Post Reply
[+] 2 users Like AndersL's post
AndersL Offline
Gröngöling
**

Stefan Molyneux har förresten varit det dominerande temat även de senaste dagarna.

Det här ser riktigt illa ut Huh

http://www.freedomfeens.com/2014/08/27/interview-with-colleen-who-defooed-the-cult-of-stefan-molyneux-freedom-feens-live-radio-archive/

http://www.freedomfeens.com/2014/08/26/whos-more-culty-stefan-molyneux-or-the-freedom-feens-freedom-feens-live-radio-archive/

http://www.freedomfeens.com/2014/08/25/bad-philosophy-in-the-air-freedom-feens-live-radio-archive/
2014-08-27, 13:35
Find Like Post Reply
[+] 2 users Like AndersL's post
bobofeng2014 Offline
Vänsterlibertarian
**

andersl:

(Skrev ett prima inlägg som försvann in i limbo.
Nåväl, kontentan var något i stil medSmile

Ah, tack för bra tips ska lyssna sen. Har faktiskt inte lyssnat på freedom feens sedan det blev riktig radio. Nu när jag kikar lite närmare så ser det ju riktigt lovande ut. Flera pratmakare där nu som jag gillar.

Ben Stone är en stor favorit! (obs stefbots, herr stone är rätt bashvänlig så bring it on)

Lite tillbaka till topic, var verkligen inte beredd på att det skulle bli en sån shitstorm kring steffe. Känns som att det är det enda folk i ancapinterwebzsfären pratar om nu. Men det kanske å andra sidan blev mycket på en gång och det har väl legat och bubblat ett tag.

Undrar vad som kommer hända framöver.
2014-08-27, 18:17
Find Like Post Reply
sattva Offline
Anarkokapitalist
**

Likes Given: 105
Free talk live 2014 08 27 handlar till stor del om den senaste uppståndelsen kring Stefan Molyneux där en avhoppare "från den innersta kretsen" ger sin version. Intressant och jag känner fortfarande inte att mina tankar om Stefan ändrats nämnvärt.

https://soundcloud.com/freetalklive/free-talk-live-2014-08-27
2014-08-31, 16:31
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes sattva's post
Kryptokapitalist Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 19
Eftersom att det redan har investerats så mycket känslor i den här tråden:
[Image: 018_900px.png]
2014-09-01, 18:39
Find Like Post Reply
[+] 3 users Like Kryptokapitalist's post
Sajbear Offline

(2014-08-19, 17:25)sattva Wrote:  Jag gillar Stefan Molyneux skarpt!

Jag tycker han är en fantastisk tillgång för anarkist/volunterist-rörelsen.

Jag har lyssnat på 100-200 av hans podcasts, lyssnat på 3 av hans böcker och sett en hel del av hans youtube videor.

Jag förstår hur man kan tycka att han kan vara lite väl kategorisk ibland och han uttalar sig ofta ganska tvärsäkert om saker som kan tolkas på flera olika sätt och ha olika orsaker. Trots detta har jag oerhört svårt att hitta tillfällen som jag inte håller med om hans argument. De borde naturligtvis finnas och det vore klokt av mig att memorera dem.

Jag har även försökt att sätta mig in ordentligt i den tyngsta kritiken mot honom, särskilt gällande att han skulle vara en dålig filosof och att hans UPB bok är kass, jag har även debatterat detta utförligt mot mycket kloka personer som är av annan åsikt.

(2014-09-01, 18:39)Kryptokapitalist Wrote:  Eftersom att det redan har investerats sÃ¥ mycket känslor i den här trÃ¥den:

I lold ^^
2014-09-01, 19:06
[+] 1 user Likes Sajbear's post
Ordagrant Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 0
Min första post på detta forum, angenämnt att göra eder bekantskap!

Herr Stefans podcast var min inkörsport till anarkokapitalismen, det tog säkert 2 år men nu är tvålen ursköljd. Jag var misstänksam mot honom ett tag på grund av hans konfrontativa attityd och breda svepningar, men fann hans argument tilltalande och nu när jag har hört hundratals av hans podcasts och intervjuer känner jag en större förståelse för hans historia, problemen han brottats med i sitt eget liv och varför FDR är ett viktigt utlopp för honom. Jag håller verkligen inte med alla hans åsikter, och ibland tycker jag att han går för långt när folk ringer in och är väldigt sårbara. Men jag har inget annat än respekt för hans filosofiska principer, i synnerhet NAP som jag själv har applicerat med enorm succé i mitt arbete som pedagogisk assistent för barn med autism-spektrum problematik.

Jag kommer joina FDR-meetupen 13 sep så ska bli trevligt att träffa andra likasinnade då!
Jag bygger datorer utombords och river murar inombords. Vill du hjälpa mig, så ge mig en skruvmejsel och en rejäl kopp kaffe är du snäll.
2014-09-02, 02:05
Find Like Post Reply
[+] 4 users Like Ordagrant's post
niklaswik Offline
Moderator

(2014-09-02, 02:05)Ordagrant Wrote:  Min första post pÃ¥ detta forum, angenämnt att göra eder bekantskap!

Välkommen! Gillar din signatur. Smile

― Martin Luther King Jr.
2014-09-02, 23:21
Sajbear Offline

(2014-09-02, 02:05)Ordagrant Wrote:  Min första post pÃ¥ detta forum, angenämnt att göra eder bekantskap!

Herr Stefans podcast var min inkörsport till anarkokapitalismen, det tog säkert 2 år men nu är tvålen ursköljd. Jag var misstänksam mot honom ett tag på grund av hans konfrontativa attityd och breda svepningar, men fann hans argument tilltalande och nu när jag har hört hundratals av hans podcasts och intervjuer känner jag en större förståelse för hans historia, problemen han brottats med i sitt eget liv och varför FDR är ett viktigt utlopp för honom. Jag håller verkligen inte med alla hans åsikter, och ibland tycker jag att han går för långt när folk ringer in och är väldigt sårbara. Men jag har inget annat än respekt för hans filosofiska principer, i synnerhet NAP som jag själv har applicerat med enorm succé i mitt arbete som pedagogisk assistent för barn med autism-spektrum problematik.

Jag kommer joina FDR-meetupen 13 sep så ska bli trevligt att träffa andra likasinnade då!

Ser framemot att träffa och prata med dig! Smile
2014-09-03, 08:32
0xD15EA5E Offline
Kung på Kurrekurreduttön

(2014-09-01, 18:39)Kryptokapitalist Wrote:  Eftersom att det redan har investerats sÃ¥ mycket känslor i den här trÃ¥den:

Haha, helt klockren.
2014-09-11, 21:00
Find Like Post Reply
0xD15EA5E Offline
Kung på Kurrekurreduttön

Såg denna videon på http://www.fdrliberated.com/tru-shibes-stefan-molyneuxs-quickest-critic/:

Är det bara jag eller är den ganska sjuk? Stefan förklarar hur han uppfostrar sin dotter till att inte avbryta någon som pratar och att hon heller inte ska acceptera att bli avbryten. Därefter följer en serie ljudsnuttar där Stefan avbryter de som ringer in. Är han själv inte medveten om sitt hyckleri?
(This post was last modified: 2014-09-11, 21:55 by 0xD15EA5E.)
2014-09-11, 21:47
Find Like Post Reply
[+] 2 users Like 0xD15EA5E's post
SÃ¥sse Offline
Marxistisk anarko-etatist

Likes Given: 24
(2014-09-11, 21:47)0xD15EA5E Wrote:  SÃ¥g denna videon pÃ¥ http://www.fdrliberated.com/tru-shibes-stefan-molyneuxs-quickest-critic/:

Är det bara jag eller är den ganska sjuk? Stefan förklarar hur han uppfostrar sin dotter till att inte avbryta någon som pratar och att hon heller inte ska acceptera att bli avbryten. Därefter följer en serie ljudsnuttar där Stefan avbryter de som ringer in. Är han själv inte medveten om sitt hyckleri?

Hahaha mina åsikter om att Molyneux är tomtig har fan inte dämpats sen jag joinade ankeborg.
2014-09-12, 00:00
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes SÃ¥sse's post
Sagan Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 0
Av nån anledning råkade jag kika lite på speglingen av TruShibes (som nu stämmer Molyneux för att ha missbrukat copyrightlagen och förtalat henne) på Youtube, har inte kollat/lyssnat speciellt mycket på honom på ganska länge annars..

Men den här är ju ett praktexempel på både kvinnoförakt och dubbelmoral, förjävligt hur han håller på ibland...

2014-10-25, 15:44
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes Sagan's post
0xD15EA5E Offline
Kung på Kurrekurreduttön

Parodi på Steff:

Roliga kommentarer om videon, men läs dem efter för de innehåller spoilers: http://www.reddit.com/r/Anarcho_Capitalism/comments/2ktykw/fanmade_parody_of_stefan_molyneux/
2014-10-31, 10:50
Find Like Post Reply
[+] 2 users Like 0xD15EA5E's post