Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wikinomics
Author Message
Natantes Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 7
Wikinomics
Vad tycker ni om wikinomics? Hur skulle detta fenomen fungera tillsammans med anarkokapitalismen?
2014-08-14, 19:18
Find Like Post Reply
bobofeng2014 Offline
Vänsterlibertarian
**

Likes Given: 25
RE: Wikinomics
Jag har bara läst wikipediaartikeln men jag tycker faktiskt att det låter lite halvflummigt.

Quote:According to Tapscott and Williams, these four principles are the central concepts of wikinomics in the enterprise:
  1. Openness, which includes not only open standards and content but also financial transparency and an open attitude towards external ideas and resources
  2. Peering, which replaces hierarchical models with a more collaborative forum. Tapscott and Williams cite the development of Linux as the "quintessential example of peering."
  3. Sharing, which is a less proprietary approach to (among other things) products, intellectual property, bandwidth, scientific knowledge
  4. Acting globally, which involves embracing globalization and ignoring "physical and geographical boundaries" at both the corporate and individual level.

Baserat på ovanstående verkar kontentan vara att dom gillar och förespråkar frivilliga storskaliga samarbeten, "swarm"-grejen, open source, transparens, öppna standarder, konsumentmakt, P2P, spontan ordning, crowdsourcing och kanske allmänningar.

Om jag nu förstår saken rätt så är det ju saker som ligger rätt i tiden just nu och att dom mest rider på vågen. Det är ju inte direkt ett ekonomiskt system utan mer ett förslag på hur organisationer och företag kan (bör?) agera?

Tycker att det i allmänhet är bra grejer och har svårt att se hur detta inte skulle kunna gå ihop med anarkokaptialism så länge det inte implementeras med våld eller hot om våld. Ett visst fokus verkar ändå ligga på att fria agenter går samman på en frivillig basis mot ett gemensamt mål och det är ju i det närmaste själva definitionen på hur man menar att saker och ting skulle organiseras i ett frihetligt samhälle.

Tycker det är svårt att tycka något om wikinomics som koncept, det finns ju och praktiseras redan till viss del. Får mest känslan att det är en uppmaning till företag som vill överleva i den "nya tiden" eller bara en samtidsanalys. Men jag har å andra sidan inte läst boken så jag kanske är helt ute och cyklar.

Du kanske kan utveckla din frågeställning lite grann?

Edit: såg nu att boken kom ut 06. Så dom förtjänar kanske mer credd än jag gav dom.
(This post was last modified: 2014-08-14, 20:42 by bobofeng2014.)
2014-08-14, 20:42
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes bobofeng2014's post
Natantes Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 7
RE: Wikinomics
Tack för ett utförligt svar bobofeng2014! Jag håller som bäst på att läsa in mig på anarkokapitalismen och hoppas på tålamod från er Blush

Kanske handlar min fråga inte om just wikinomics, utan om transparens i allmänhet. När jag först kom till detta forum fick jag intrycket att anarkokapitalism implicerar kryptokapitalism, men efter att ha läst Stefan Molyneux's Practical Anarchy insåg jag att det finns andra vägar också.

Vad jag förstår så kan man följa bitcoin-transaktioner, så det borde gå att skapa en fulständigt transparent marknad mha bitcoinsystemet. Vad föredrar ni; att man kan följa pengarna och eventuellt bojkotta personer för att pengarna hamnar på fel ställe, eller att man inte ska veta sådant?

PS. En nyare och mer lättläst bok i ämnet wikinimics är Chris Anderson's "Makers, the new industial revolution"
2014-08-15, 11:03
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes Natantes's post