Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Historia ur libertariansk synvinkel
Author Message
AndersL Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 6
Historia ur libertariansk synvinkel
Har just hittat till detta forumet, men blev lite förvånad över att det saknas en sektion för att diskutera historia.

Rothbard och många andra libertarianer har ju varit varma förespråkare av historierevisionism som ett motmedel mot det dominerande inflytandet av hovintellektuella och hovhistoriker.

Den som kontrollerar historien kontrollerar framtiden. Den som kontrollerar nuet kontrollerar historien, som Orwell skrev.

I Skandinavien har vi en ur libertariansk synpunkt intressant historia eftersom de nordiska staterna grundades först på medeltiden, i Sverige enligt konventionell historieskrivning på 1200-talet.

David Friedman t.ex. skriver intressant om Island, som viss mån gäller även övriga delar av Skandinavien innan de nordiska staterna skapades – det fanns inget verkställande organ eller en stat, men en enda lagsamling (landskapslagarna) och ett domstolssystem (tingen):

http://www.daviddfriedman.com/Academic/Iceland/Iceland.html

Men varför lyfts detta fram så sällan i historieböckerna?
2014-08-23, 18:58
Find Like Post Reply
[+] 2 users Like AndersL's post
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
RE: Historia ur libertariansk synvinkel
Historia tycker jag passar fint in under "Teori", så jag flyttar tråden dit. Smile

För övrigt intressant det där med Island, det står en del om det i boken "People without government" (finns även på Bokus med "osäker tillgång" och svindyr jämfört med Amazon) som jag gillar! Samma författare har tydligen f.ö. skrivit flera böcker om anarkism. Ska se till att läsa dem så småningom!

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2014-08-23, 22:15
Website Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes niklaswik's post
AndersL Offline
Gröngöling
**

Kände inte till Harold Barclay eller boken "People without government". Tack för tipset! Beställde den omgående.

Har skrivit en del funderingar och frågor i ämnet på Mises.se, men i princip fått noll respons.

http://www.mises.se/amne/vendettornas-och-hedermordens-samhalle/

Med tanke på det intresse amerikanska libertarianer ägnar åt det vikingatida och tidigmedeltida Skandinavien (inte bara Island) är det lite märkligt, att svenska libertarianer nästan tycks ignorera det helt.

Vilhelm Moberg har ett åtminstone delvis libertarianskt perspektiv i "Min svenska historia" - speciellt intressant tycker jag är hur han beskriver Kalmarunionen som "landskapsseparatismens blomstringstid", då dessa agerade väldigt självständigt, ingick separatfreder o.s.v.

Men finns det överhuvudtaget någon annan svensk litteratur?
2014-08-24, 12:30
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes AndersL's post
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
(2014-08-24, 12:30)AndersL Wrote:  Kände inte till Harold Barclay eller boken "People without government". Tack för tipset! Beställde den omgÃ¥ende.

Har skrivit en del funderingar och frågor i ämnet på Mises.se, men i princip fått noll respons.

http://www.mises.se/amne/vendettornas-och-hedermordens-samhalle/

Med tanke på det intresse amerikanska libertarianer ägnar åt det vikingatida och tidigmedeltida Skandinavien (inte bara Island) är det lite märkligt, att svenska libertarianer nästan tycks ignorera det helt.

Vilhelm Moberg har ett åtminstone delvis libertarianskt perspektiv i "Min svenska historia" - speciellt intressant tycker jag är hur han beskriver Kalmarunionen som "landskapsseparatismens blomstringstid", då dessa agerade väldigt självständigt, ingick separatfreder o.s.v.

Men finns det överhuvudtaget någon annan svensk litteratur?

Kul, hoppas du gillar den. Smile Vad gäller övrig svensk litteratur på ämnet är jag helt okunnig. Jag har för mig att Jrgen (från Flashback, tror inte han finns på Ankeborg) var ganska påläst när det gäller lite sånt där, eller om han bara gillade Nils Dacke... Minns dåligt. Tongue

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2014-08-24, 23:30
Website Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes niklaswik's post
AndersL Offline
Gröngöling
**

(2014-08-24, 23:30)niklaswik Wrote:  Kul, hoppas du gillar den. Smile Vad gäller övrig svensk litteratur pÃ¥ ämnet är jag helt okunnig. Jag har för mig att Jrgen (frÃ¥n Flashback, tror inte han finns pÃ¥ Ankeborg) var ganska pÃ¥läst när det gäller lite sÃ¥nt där, eller om han bara gillade Nils Dacke... Minns dÃ¥ligt. Tongue

Har varit lite förvånad över fetischismen som tycks finnas för just Nils Dacke bland libertarianer som fylkas kring svenska Misesinstitutet? Huh

Vi har ju många liknande frihetskämpar och inspirerande exempel utanför den officiella centralistiska, statspropagandistiska, etnocentriska och monopolistiska historiesynen som lärs ut i skolorna.

Var får vi t.ex. läsa om Danmarks dalkarlar? Professor Knud Fabricius skriver:

"Derimod viste almuen tænder, når dens skånske lokalpatriotisme og dens sociale rettigheder krænkedes. Den rejste opstand mod Absalon, fordi han satte sine sjællandske frænder til at styre sine skånske ejendomme og ville gennemføre bispetienden og præsternes pligt til at leve i ugift stand. Den rejste sig også mod Erik Plovpenning, da han 1249 ville indføre den skat på bønderne, som har givet ham hans tilnavn. Også i 1260erne hører vi om opstande i, Skåne. Befolkningen levede således op til den forskrift, som Skånske lov giver:

»Sæd er hos skåninger, de ærlige mænd:
De tog mod uret aldrig end.« "

http://www.danskskaanskforening.dk/lit_skaaneidendansketid.htm

Libertarianen Ben Stone t.ex. är väl påläst om det förkristna och statslösa Nordeuropa:

http://badquaker.com/

Han har ofta tagit upp ämnet i sin podcast, som varmt kan rekommenderas för dem som inte hört den.
2014-08-25, 22:27
Find Like Post Reply
AndersL Offline
Gröngöling
**

En ny historiepodcast ur libertarianskt perspektiv som kan rekommenderas:

http://profcj.org
2015-03-01, 12:41
Find Like Post Reply
Agaton Stålnacke Offline
Dödsknarkarliberal

Likes Given: 166
(2015-03-01, 12:41)AndersL Wrote:  En ny historiepodcast ur libertarianskt perspektiv som kan rekommenderas:

http://profcj.org

Tankade igår och lyssnade på två avsnitt i morse. Verkar lovande. Tack för tipset!
2015-03-02, 19:25
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes Agaton Stålnacke's post
AndersL Offline
Gröngöling
**

En bok som också kan rekommenderas när det gäller frihetens historia i Sverige och resten av Norden, är förresten Uno Röndahls "Skåneland ur det fördolda" som har underrubriken "en återupprättelse av frihetskämparnas minnen och historia".

Boken är skriven ur en secessionistisk synvinkel, och liksom när det gäller Vilhelm Mobergs "Min svenska historia" behöver man kanske för att få full behållning av läsningen, tänka utanför den stats-nationella dogmen "ett folk, en historia, ett språk, ett land".

För att förstå den bland svenska hovhistoriker djupt avskydde Röndahls författargärning behöver man kanske också sätta in hans böcker i ett större sammanhang, och den historiedebatt som rasade på 1980-talet i kölvattnet av den kontroversiella tv-serien "Svea Rikes Vagga" (som sedermera förbjöds av statens radionämnd att sändas i repris, och där inledningsavsnittet just hade Röndahls första bok "Skåneland utan förskoning" som tema), då Dag Stålsjö vände upp och ned på Sveriges historia, och folk började få upp ögonen för att den statspropagandistiska och centralistiska vaggan inte stod i Mälardalen:

https://www.youtube.com/watch?v=XEsVvQ9sUNY&feature=player_embedded
2015-04-07, 00:25
Find Like Post Reply
AndersL Offline
Gröngöling
**

Om man tänker på böcker om bönder som satt sig emot centralmakten, exempel på decentralisering och lokal självständighet o.s.v., finns förresten också Tore Ganholms "Gotland - Östersjöns pärla: centrum för handel och kultur under 2000 år".

http://www.bokus.com/bok/9789197230650/gotland-ostersjons-parla-centrum-for-handel-och-kultur-under-2000-ar/

Men jag har inte lyckats hitta någon som försökt belysa kapitalismen på Gotland, då gutarna i flera sekler var hela det norra Europas främsta handelsfolk och hur den stoppades och den tidigare ”Hong Kong-regionen” reducerades till ett bakvatten, ur ett rent österrikiskt perspektiv.

Historieprofessor Dick Harrison skriver t.ex. i boken ”Jarlens sekel” om 1200-talet då den svenska staten skapades:

”De välbärgade bönderna på Gotland, kända som farbönder, idkade handel både på Östersjön och Nordsjön. Framgången var stor. Under 1100-talet hade gutarna blivit Nordeuropas främsta handelsfolk, och rikedomarna hade strömmat in till ön från alla håll. I det ryska Novgorod fanns en gutnisk handelsgård, på latin känd som curia Gotensium, på tyska Gotenhof, med en Sankt Olofskyrka med kyrkogård och magasinsbyggnader. I engelska tullnotiser från 1200-talet förekommer namn på gotlänningar, såsom Botulf Byrkin, Sigfrid Bonde, Peter Galve och Jakob de Albo. Gutarna åtnjöt sedan 1161 en priviligierad ställning i norra Tyskland, och på 1200-talet var de tullfria i Lübeck. Även i Flandern var de välkända. Rikedomen lockade givetvis till sig främlingar, och under andra hälften av 1100-talet grundade både danska och tyska köpmän kolonier i Visby.
Mer än något annat berikades farbönderna av handeln på Finska viken, hos karelare, ingrer, voter och ryssar. Härifrån exporterade gutarna pälsverk och vax till Västeuropa. Handeln var vida känd och inte alldeles uppskattad av icke-gutar. Påven var kritisk, eftersom gutarna härigenom gjorde det möjligt för hedningarna i öster att komma över vapen, hästar, skepp och livsmedel. Dessutom deltog gutarna friskt i den allmänna nordeuropeiska transitohandeln, med varor som torskad fisk, tran, sill, trävaror och falkar.”

En artikel om inbördeskriget på Gotland på 1200-talet då farbondehandeln kulminerade, vilket enligt många skall ha haft betydelse för nedgången, men det är tydligen omtvistat?

http://www.guteinfo.com/?id=1899

Man undrar ju hur Gotland relativt snabbt kunde gå från att vara hela Nordeuropas centrum i ekonomiskt hänseende och sedan reduceras till en simpel bondhåla och varför det diskuteras så lite, och vad det säger om marknadekonomi och staten?
2015-04-09, 00:40
Find Like Post Reply