Thread Rating:
  • 1 Vote(s) - 5 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frihetlig forskningscirkel, på nätet 9/9
Author Message
daemon3.14 Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 22
Frihetlig forskningscirkel, på nätet 9/9
Hej!

I en månad har jag funderat på att försöka få igång en studie/forskningscirkel som producerar grejer. Målet med det skulle vara att producera lite längre artiklar om svenska politiska och ekonomiska förhållanden - både för att få en bättre bild av hur läget ligger till här och för att få fram material som är intressant att sprida vidare.

Jag och några andra hade tänkt att starta ett sådant forskningsprojekt, nämligen att ta reda på och skriva ned alla lagar som inskränker individens frihet i sverige. Ett stort projekt, men det kommer nog att hålla på ett tag. Första mötet är ikväll, via google Hangouts (eller här i Lindingö hos mig om du är i närheten) och nästa kommer nog bli på onsdag nästa vecka.

https://www.facebook.com/events/533774943390649
https://plus.google.com/hangouts/_/gwfhdagwg7iuyemeburjrlgohma

Det här var lite tight planerat, men om du inte har något för dig ikväll, vad sägs om att studera lite med några frihetsvänner? Smile
(This post was last modified: 2014-09-09, 17:12 by daemon3.14.)
2014-09-09, 17:11
Find Like Post Reply
stenkross Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 0
RE: Frihetlig forskningscirkel, på nätet 9/9
Intressant initiativ!

Jag har själv dåligt med tid att driva saker eller att ingå i gruppsamtal vid bestämda tider, men hjälper gärna till med grävandet efter information!
En fråga jag själv ställt, men inte lyckats hitta något svar på är: "Hur påverkade införseln av välfärdsstaten i sverige andelen fattiga?"
Anledningen är att jag hört Stefan Molyneux säga vid flertalet tillfällen att det inte hade någon effekt alls i USA, men jag vill veta hur det ligger till här.

Anyway, keep it up!

// Stenkross
2014-09-10, 14:00
Find Like Post Reply
daemon3.14 Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 22
RE: Frihetlig forskningscirkel, på nätet 9/9
Kul! Du behöver inte vara med på just tiden - det går att skriva rakt in i dokumentet som vi använder oss av.

Jo, andelen och antalet fattiga i USA ökade när de startade sitt krig mot fattigdom. Fast deras fattigdomsmått är relativt medianen i landet, men kul ändå.

Annars skall det finnas studier på att den svenska gini-kvoten minskade väldigt mycket redan innan sverige skaffade så mycket skatter, vilket tyder på att omfördelningspolitiken i landet inte är så jätteviktig för att ha ett någorlunda jämlikt samhälle.

Frihetlig forskningscirkel - Frihet och tvång i sverige #2

Vi fortsätter med att forska om frihet och tvång i sverige på onsdag kl. 18:00!
(This post was last modified: 2014-09-15, 14:17 by daemon3.14.)
2014-09-15, 14:12
Find Like Post Reply