Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips på bra välgörenhet?
Author Message
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
Tips på bra välgörenhet?
Jag tog precis och fick tummen ur och kastade så här i elfte timmen 2000 kr (minimisumman på ett år för avdrag) på Läkare utan Gränser som jag tycker verkar vara den vettigaste avdragsgilla organisationen, åtminstone vid en första anblick. Relativt små administrationskostnader och de gör bra grejer.

Rekommenderar alla att göra nåt liknande! Det känns fint, det visar hur lite staten behövs och det ger mellan 500 och 1500 kr i skatteavdrag (minsta årliga summa 2000 kr, högsta som ger avdrag är 6000 kr) som lök på laxen. 200 kr i månaden räcker för avdrag, det känns ju betydligt lindrigare än att bränna 2000 i ett svep så här, men så går det om man är lagd åt det uppskjutande hållet...

Har ni tips på några andra bra välgörenhetsorganisationer? Helst såna som ger rätt till avdrag, se lista här.

Tänkte köra med 200kr/mån under 2015, så tips på fina alternativ är välkomna, även om jag tror L.u.G. är fint så det räcker.

Vi borde egentligen starta en egen ank-välgörenhet som hamnar på avdragsgilla listan. Smile Projekt för kommande 1-3 åren? Smile 

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2014-12-15, 20:43
Website Find Like Post Reply
0xD15EA5E Offline
Kung på Kurrekurreduttön

Likes Given: 6
RE: Tips på bra välgörenhet?
Det var då ingen lång lista av statligt sanktionerade välgörenhetsorganisationer. Undrar hur hårt man måste lobba för att få äran att ansluta sig till den begränsade skaran...

Personligen känner jag större sympati för programvaruprojekt som släpps under en öppen källkodslicens. Typ GIMP för att nämna ett. Dock ger det ju såklart inga skattefördelar i Sverige att donera till dem.
(This post was last modified: 2014-12-16, 01:37 by 0xD15EA5E.)
2014-12-16, 01:37
Find Like Post Reply
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
(2014-12-16, 01:37)0xD15EA5E Wrote:  Det var dÃ¥ ingen lÃ¥ng lista av statligt sanktionerade välgörenhetsorganisationer. Undrar hur hÃ¥rt man mÃ¥ste lobba för att fÃ¥ äran att ansluta sig till den begränsade skaran...

Personligen känner jag större sympati för programvaruprojekt som släpps under en öppen källkodslicens. Typ GIMP för att nämna ett. Dock ger det ju såklart inga skattefördelar i Sverige att donera till dem.

Listan är kort, ja.

Det kostar 10 000 kr att ens ansöka om att få vara med, sen måste man hoppas på att någon ansiktslös byråkrat anser att ens organisation uppfyller kraven, eventuellt muta lite, och sen betala 7000 (eller om det var 6000) kr per år för nöjet att få vara med på listan.

Mmm, håller med, men som sagt, mindre skatt = bättre.  Tongue

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2014-12-16, 10:25
Website Find Like Post Reply
daemon3.14 Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 22
Jag ger till Läkare utan gränser och till Schistosomiasis Control Initiative (SCI), som botar mag- och masksjukdomar.

http://www3.imperial.ac.uk/schisto
http://www.givewell.org/international/top-charities/schistosomiasis-control-initiative

En bra sida annars, för att hitta väldigt tydliga och praktiska saker att lägga pengarna på är GlobalGiving.com. Den listar enskilda individers små försök för att stötta andra. William Easterly gav den som ett tips på en bra organisation 2009, för att hitta folk som hade nära kunskap i dessa frågor.

http://www.globalgiving.org/
2014-12-24, 01:25
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes daemon3.14's post
Beowulf Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 0
Individuell Människohjälp har gott anseende.

http://manniskohjalp.se/
2014-12-29, 23:32
Find Like Post Reply
[+] 1 user Likes Beowulf's post