http://www.dn.se/ekonomi/storstadsomradena-vinnare-nar-trafikverket-rustar/
Quote:Men klart är att det blir storstadsregionerna, stambanenäten och de mest högtrafikerade sträckorna som drar det längsta strået när det gäller det hårt ifrågasatta järnvägsnätet.
Green Cargo, som sköter mycket av landets godstrafik på spåren, har länge krävt att sträckan Boden-Bastuträsk i Norrbotten ska rustas. Bolaget får nu vänta på sin tur trots att det ett tag såg ut som att sträckan skulle prioriteras.
– När förutsättningarna ändras så får vi gå tillbaka och se var pengarna gör störst nytta för landets transportsystem och göra en del tuffa prioriteringar. Vår uppgift är att ständigt förbättra tillgängligheten i Sverige, säger generaldirektör Gunnar Malm.
Förstår att det måste vara svårt att prioritera när man i egenskap av centralplanerare måste försöka lista ut vad som behöver göras.
Finns det någon möjlighet att "Boden-Bastuträsk" INTE skulle rustas upp i en fri värld? Kanske företagen skulle tänka att "nån annan fixar säkert järnvägsspåren"? Eller "skitsamma om vi får våra varor transporterade, bara vi producerar så är det lugnt sen"...