Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Att vilja undvika dåliga nyheter trots att "grejen" redan är ett faktum
Author Message
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
Att vilja undvika dåliga nyheter trots att "grejen" redan är ett faktum
Det här kanske jag är ensam om, men jag skulle gissa att fler "lider" av det här:

Man tar en chansning, eller har gjort nåt dumt, eller liknande, som gör att man inväntar meddelande (mail, SMS, bloggkommentar, whatever) som man TROR kommer innehålla något negativt (skäll, avslag, nej, kritik, påhopp, t.ex.) och drar sig därför för att läsa eftersom man inte orkar ta det där negativa (som kanske inte ens är negativt)...

Jag jobbar så ganska så ofta, och är inte så nöjd med det. Det är ju så onödigt. Den som skrev det har ju redan gjort det så det finns ingenting att vinna på att inte läsa, snarare förlorar man ju på att gå och oroa sig över det eventuella innehållet under längre tid.

En gång ville jag t.ex. inte logga in på högskolans system för att kolla resultatet på en omtenta som jag var rätt säker på att ha failat, för jag ville inte se det svart på vitt, det kändes skönare att bara acceptera nederlaget och försöka glömma. När jag till slut kollade så var jag godkänd...

Samma känsla har jag fått ibland när jag skrivit "eldiga" inlägg på bloggen, eller på flashback för den delen, och bävar för shitstormen som ibland kommer som ett brev på posten (fast snabbare).

Dem jag har berättat för om det har dock oftast varit oförstående, så det här kanske är en ganska unik "sjukhet"?

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2015-02-02, 23:01
Website Find Like Post Reply
Error Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 20
RE: Att vilja undvika dåliga nyheter trots att "grejen" redan är ett faktum
Känner igen mig. Har aldrig det problem i live-diskussioner; det är nåt med känslan av att inte veta vad eller när.
"Just nu kan du inte registrera dig på ankeb.org."
2015-02-03, 16:11
Find Like Post Reply
niklaswik Offline
Moderator

Likes Given: 160
(2015-02-03, 16:11)Error Wrote:  Känner igen mig. Har aldrig det problem i live-diskussioner; det är nÃ¥t med känslan av att inte veta vad eller när.

När-faktorn spelar inte in för min del, jag kan se "nytt mail från XXXX" så jag vet att det har kommit men ändå inte läsa på nån timme. Tongue Det är bara "vadet" som är läskigt. Rädslan för det okända som har mer än 50% sannolikhet (enligt egen bedömning) att vara negativt.

“One has a moral responsibility to disobey unjust laws.” 
― Martin Luther King Jr.
2015-02-03, 18:35
Website Find Like Post Reply
Fishbone Mash Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 0
(2015-02-03, 18:35)niklaswik Wrote:  
(2015-02-03, 16:11)Error Wrote:  Känner igen mig. Har aldrig det problem i live-diskussioner; det är nÃ¥t med känslan av att inte veta vad eller när.

När-faktorn spelar inte in för min del, jag kan se "nytt mail från XXXX" så jag vet att det har kommit men ändå inte läsa på nån timme. Tongue Det är bara "vadet" som är läskigt. Rädslan för det okända som har mer än 50% sannolikhet (enligt egen bedömning) att vara negativt.

Jag håller med, men just därför skjuter jag aldrig upp att ta reda på vad som står. Det är alldeles för hemskt att behöva vänta. Då får jag dessutom lite extra tid att planera för hur jag kan reda upp situationen, om det visar sig vara någonting dåligt  Smile
2015-02-04, 02:48
Find Like Post Reply
Hugin Offline
Plansmidare

Likes Given: 9
Vanlig ångest. Jag har haft min beskärda del av detta. Men det slutar alltid bättre än man tror. Inte minst för att de flesta människor man interagerar med gör allt för att undvika konflikter. Det är verkligen så som nämns i Fight Club- Det är svårare än man tror att starta ett bråk (med nyktra individer).

Vad som minskar min ångest över dylika skitsaker är att träna regelbundet. Minst varannan dag. Själv simmar jag och det ger verkligen ett utlopp för uppbyggd ångest. Sen även att korrigera mina egna tankar, dvs att när jag börjar tänka i stil med "vad ska han/hon tro om mig" slår jag bort det och tänker att det slutar alltid bättre än jag tror. Om det blir en konfrontation rannsakar jag mitt hjärta. "Har jag rätt?" Då står jag på mig come hell or high water. Detta ger en ENORM boost till självförtroendet efteråt, och gör en bättre rustad inför nästa gång. Gång efter gång bygger man upp sig själv och blir bättre och bättre.

En annan sak som gör enormt mycket för självförtroende/ självtillit etc. är att leva och bo utanför Sverige, ensam! Då måste man förlita sig på sig själv, och man inser även i detta fall att det är lättare än man befarat.

"Vi är skyldiga oss själva att kasta oss handlöst ut i världen utan säkerhetsnät"
- Terence McKenna
Jag skiter i korridoren.
(This post was last modified: 2015-02-05, 17:10 by Hugin.)
2015-02-05, 17:07
Find Like Post Reply
0xD15EA5E Offline
Kung på Kurrekurreduttön

Likes Given: 6
Lämnar ibland post från myndigheter, etc, oöppnad i några dagar innan jag orkar med att kolla vad det är.
2015-02-05, 20:00
Find Like Post Reply
Error Offline
Gröngöling
**

Likes Given: 20
(2015-02-03, 18:35)niklaswik Wrote:  

Att skjuta upp öppnandet låter i och för sig som ett sätt att kontrollera när-faktorn, om man får leka hobbypsykolog. Hur som; dilemmat du beskriver är nog vanligare än man tror!
"Just nu kan du inte registrera dig på ankeb.org."
2015-02-05, 20:06
Find Like Post Reply